Fredag den 15 september hadde vi gleden av å samle fagfolk fra Hallingdal og Valdres til samtaler rundt «Ungdom og Utenforskap» på Nøsen. Det ble en fin dag med gode innspill fra hvert dalføre og berikende innspill fra BITR deltagerne som bor her på fjellet. Vi hadde også gode faglige innlegg fra en hus-psykolog, to leger og ulike personer som jobber på feltet.
Vi hadde mange gode dialoger, trente litt yoga, spiste god mat, delte erfaringer og fikk nye perspektiver på en voksende og kompleks problemstilling.
Konsekvensen av utenforskap fører med seg mange utfordringer som:
Mangel på utdanning og jobbmuligheter.
Psykisk uhelse.
Isolasjon.
Manglende selvbilde og selvtillit.
Kriminalitet.
Rusavhengighet.
Dårlige rollemodeller.
Radikalisering.
Stigma.
Her er noen av de viktige punktene vi drøftet:
Hva er det egentlig ungdommer trenger for å engasjere seg i livet?
Anerkjennelse og forståelse. Voksne som lytter, viser empati og tar deres følelser på alvor. Trygge relasjoner. Tilhørighet og å kunne være del av et fellesskap. Tilgang til psykososial støtte, om man sliter følelsesmessige eller mentalt. Terapi? Aksept, å kjenne seg bra nok! Tålmodighet. Håp. Utdanning og jobbmuligheter. Livsferdigheter. Positive rollemodeller. Inkluderende samfunnsaktiviteter. Sport, kunst og kultur, frivillig arbeid. Helsetjenester?
Hvordan skaper man større trygghet og mening i de unges liv?
Gode støttende relasjoner. En voksen kan gjøre en enorm forskjell. Å bli sett. Tilgang til profesjonell hjelp eller mennesker med livserfaring, som kjenner problemstillingen. Mentorprogram. Fritidsaktiviteter. Livsferdighetsopplæring. Matlagning, konfliktløsning, budsjettering. Inkluderende skolemiljø. Forståelse av karrieremuligheter og samfunnsengasjement. Styrke familierelasjoner. Ungdomsledet initiativ. Åpen dialog. Større fokus på ungdommens styrker. Det er ingenting feil med dem!
Hva er arenaer som gir mening, mestring, håp og tro på framtiden for de unge?
Utdanningsinstitusjoner, ulike yrkesopplæring og praksisplasser, fritidsklubber, mentor og veiledningsprogrammer, frivillige organisasjoner og ulike støttegrupper. Natur og friluftsliv, Digitale og sosiale plattformer.
Hvordan skaper man større ansvarsfølelse, engasjement og mening for målgruppen?
Involver dem i beslutningsprosesser. Gi dem reelle oppgaver. La de ta del av ulike mentorprogram. Meningsfulle aktiviteter. Egne initiativ fra ungdommen. Gi dem feedback og anerkjennelse, Gi med opplæring i livsferdigheter, grunnleggende verktøy i eget liv som: beslutningstaking, problemløsning, konflikthåndtering osv. Trygge miljøer. Vær informativ, skape rom for refleksjon og fokuser på deres styrker.
Rent praktisk og konkret? Hvordan kan vi bedre hjelpe ungdommer og unge voksne som faller utenfor? Handlingsorienterte og lett-tilgjengelige tiltak:
Hjelpe de å erkjenne utfordringene de står i samtidig lære dem å forstå de må ta grep. Balanse. Ikke undervurdere egenerfaring. Ungdomssentre. Arbeids og praksisplasser. Mentorprogrammer, helsetjenester, fritidsaktiviteter, livsferdigheter, støttegrupper og samfunnsengasjement. Innarbeide/ lære bort kunnskap om medmenneskelighet og indre resiliens. Viktigheten av gode fellesskap fra tidlig alder. Mening, mestring og inkludering.
Etter lunsj avsluttet vi med ulike innlegg og delte inn i frem grupper der man felles jobbet fram noen gode svar på:
1. Hvordan kan vi bedre nå ungdommen på deres premisser.
2. Kan ulike mentorordninger være en løsning?
3. Er fysisk aktivitet og en bedre forståelse av kroppen viktig? Hvorfor?
4. Hvordan skaper vi større anerkjennelse og forståelse for målgruppen. Rent praktisk.
5. Hvordan bygger vi tryggere og mer pålitelige relasjoner med målgruppen?
6. Utdanning – Hvordan kan vi vekke en større nysgjerrighet og sult for kunnskap blant målgruppen?
7. Hvordan kan vi være mer behjelpelig, inkluderende, og la de kjenne på tilhørighet og fellesskap?
8. Hvordan kan vi bedre tilrettelegge for ulike jobb, arbeidspraksis og utdannelse muligheter?
9. Hvordan fremmer vi nye livsferdigheter for målgruppen og hva er viktig?
10. Hva trengs for å skape et mer inkluderende skolemiljø?
11. Hvordan vekker vi en bedre forståelse for de unges karrieremuligheter?
12. Hva kan vi konkret gjøre for å skape mer engasjement og få ungdommen til å ta egne initiativ?
13. Hvordan fokuserer vi mer på de unges styrker og løfter fram de unike egenskapene de har?
14. Psyiske Helse – Hvordan fremme en bedre mental helse og større trygghet hos målgruppen?
15. Hvordan skape et mer inkluderende miljø som fremmer mangfold og aksept for målgruppen?
Har du lest så langt, så takker vi for oppmerksomheten. (Del gjerne spørsmålene med andre og lytt til ungdommen, lær fra dem og kom med innspill etter kapasitet og evne.)
Takk til alle som deltok og var med å berike våre perspektiver!